piątek, 2 stycznia 2015

9 zasad dobrego snu

/

Dziś napiszę na temat w którym jestem specjalistą, więc możecie mi zaufać. Zajmuję się tym od 17 lat i mam ogromne doświadczenie na ten temat. Czyli dziś napiszę o spaniu.

Sen jest ważny. Zarówno psychicznie, jak i fizycznie. Jest to sposób naszego organizmu na regenerację. I mimo, że każdego dnia, każdy z nas śpi od kilku do kilkunastu godzin (tak, kilkunastu) to sen nie zawsze łatwo nam przychodzi. I ja ostatnio miałem problemy z zasypianiem. Bywało tak, że po 2/3 godzinach od położenia się, nadal nie spałem! Z czasem odkryłem kilka prostych metod które być może wydają się banalne. Wszystkimi, a co najważniejsze sprawdzonymi metodami podziele się dziś z wami.

1. Unikaj korzystania z elektroniki przed snem
Pewnie uznasz, że brzmi to banalnie. Też tak uważałem. Niby chodzi o to, że sprzęt tego typu może nas rozpraszać, a wcale nie! Elektronika typu laptopy, tablety, telefony komórkowe czy telewizory wytwarzają tzw. niebieskie światło. Taka nadmierna ekspozycja światła jest jednym z największych "złodziejów" naszego snu.

2. Śpij w ciemnościach
Dopiero niedawno zrozumiałem znane z filmów opaski na oczy do spania. Łatwiej zaśniecie jeśli położycie się w totalnej ciemności. Zasłońcie rolety, wyłączcie lub zasłońcie wszystko co emituje światło, nawet to najdrobniejsze.

3. Zadbaj o temperaturę
17-21 stopni to idealna temperatura do spania. Pomyśl dlaczego zwierzęta zapadają w sen zimowy? Niższe temperatury sprzyjają głębokiemu snu. Zakręć grzejnik i wywietrz pomieszczenie w którym śpisz.

4. Nie możesz zasnąć? Wstań!
Jeśli nie jesteś w stanie zasnąć po 20 minutach, wstań. Możesz przeczytać coś w półmroku lub napić się ze spokojem herbaty. Następnie spróbuj się położyć.

5. Postaraj się o wysiłek w ciągu dnia
Sport lub większy spacer przed snem. Czasem tylko to wystarczy, żeby zasnąć bez problemu.

6. Unikaj długich drzemek w ciągu dnia
Proste i tłumaczyć nie trzeba. Jeśli jesteśmy zmęczeni to zasypiamy.mjeśli śpimy w ciągu dnia, to trudną będzie zasnąć w nocy.

7. Przed snem nie pij kawy ani alkoholu
Chciałbym jakoś ładnie rozwinąć to zdanie, ale nie potrafię. Każdy wie, że kawa zawiera kofeinę, a kofeina nie pomoże nam zasnąć, a jedynie moze w tym przeszkodzić. Alkohol za to być może pomoże nam zasnąć, jednak skraca nasze godziny głębokiego snu!

8. Oczyść swój umysł
Moment kiedy kładziemy się do łóżka jest idealną chwilą na przemyślenia. Czas rozprawić się z naszymi wewnętrznymi sprawami.

9. Dźwięk
Metoda której sam nie stosuję i byc może nie skorzystacie z niej, jednak warto przeczytać chociaż jako ciekawostkę. Niektóre częstotliwości dźwięku wplywają na nasze fale mózgowe. Oznacza to, że dźwiękowo możemy wpłynąć pozytywnie na swoją fazę głębokiego snu. Szukajcie aplikacji pod frazą White Noise. Można też pokusić się o coś bardziej melodyjnego i szukać np. na Spotify czy YouTube Binaural Beat.

Używacie jakieś z powyższych sposobów? A może macie swoje? Piszę szczerze, naprawdę chciałbym je poznać. Zostawcie ślad w komentarzu.

Polecam wam również świetny artykuł który znalazłem pisząc ten post. Dowiecie się jak wyglądają skutki braku snu po 24, 36, 48 oraz 72 godzinach!


12 komentarzy:

  1. To już wiem dlaczego czasami mam trudności z zaśnięciem. Myślę że zastosuję się twoich metod i nie będę korzystać z telefonu przed snem ;))

    OdpowiedzUsuń
  2. jakie pomysłowe! :)
    nigdy nie wpadłabym na taki pomysł :D

    OdpowiedzUsuń
  3. Dobre sposoby. Z niektórych nawet skorzystam ;)
    http://aleksandra-wrobel.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja zazwyczaj stosuję tą 4 metodę :) Chętnie wypróbuję resztę :)
    http://paulixx12.blogspot.com/ , pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo mądre to jest, na pewno skorzystam z tych rad :)

    http://darunia-dusiunia.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  6. A ja bez światła nie zasne ;)

    Zapraszam do mnie:
    http://alekssandrasssss.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  7. Co do 2 punktu...U mnie nie działa o.O ja nie umiem zasnąć w ciemności. Mogę leżeć i nic :(
    A ogólnie to przydatne rady :) Dzięki!
    W wolnej chwili zapraszam do mnie: pajuka.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  8. Słucham muzyki i usypiam, piję kawę i po niej zawsze chce mi się spać . Ale zazwyczaj duużo myślę i ciężko zasnąć ;]

    OdpowiedzUsuń